Strategisk plan

Oppsal skole skal bidra til best mulig faglig og sosial utvikling hos hver enkelt elev og gi kunnskap og erfaringer som forbereder dem på å bli ansvarlige samfunnsborgere. Gjennom arbeid med Overordnet del av læreplanverket, har vi valgt å fokusere på at elever og voksene på skolen skal være Respektfulle, Ansvarsfulle, Utholdende, Skapende og Engasjerte: RAUSE.

I 2024 videreføres arbeidet med å revitalisere RAUSE og involvere elevene i utvikling av skolen, både faglig og sosialt. Elevstemmen skal i større grad være premiss for vår virksomhet. Arbeidet med innvendig ombygging fra baseskole til ordinære klasserom er nå ferdig. Siste del av ombyggingen, med tilrettelegging for mer elevfokuserte arealer i kantineområdet, vil stå ferdig denne våren. Det ligger da til rette for å starte åpen skole med elevaktiviteter to ettermiddager i uka. Elevenes stemme vil være viktig i utvikling av dette tilbudet.

For å sikre at alle elever har grunnleggende lese, skrive og - regneferdigheter tidlig i skoleløpet, skal vi i 2024 rette et spesielt fokus på fellesskapende undervisning og den første lese- og skriveopplæringen. I forlengelsen av dette skal vi også evaluere og justere innholdet og organiseringen av spesialundervisningen på hele skolen. Vi skal i tillegg ha større oppmerksomhet på avdekking av dysleksi og særskilte lærevansker i matematikk.

Fagfornyelsen vil vies mye tid gjennom året og det er fortsatt arbeid som står igjen, for at LK20 fullt ut skal danne grunnlaget for all undervisning. Sentralt i dette står perioder med flerfaglige temaer.