Akutt medisin

Barn med behov for medikamenter i løpet av skole- og AKS-dagen

• Skolehelsetjenesten sender ut informasjonsskrivet «Informasjon til foresatte om barn som har behov, eller kan ha behov for medisinering i løpet av skole- og aksdagen» til alle foresatte etter skolestart i august.
  • Avtaler om medisinering skal leveres til barnets kontaktlærer, som så leverer skjemaene videre til helsesykepleier. Skjemaene ligger som pdf-fil på denne siden.
  • Helsesykepleier er hovedansvarlig for å oppdatere medisinsk informasjon rundt elevene. Denne informasjonen er samlet i en perm som finnes i safen på kontoret/eller på hvert lærerværelse.
  • Skolen er hovedansvarlig for at alle i personalet har den informasjonen de trenger for å følge opp barn med medisinske behov. Dette gjelder blant annet nyansatte og vikarer.
  • Helsesykepleier kan bistå med opplæring etter forespørsel fra skole eller foresatte.
  • Sosiallærer avklarer med foresatte til elever som er nye på skolen i løpet av skoleåret, om det er behov for medisinering av barnet, og gir eventuelt ut nødvendig informasjon.
  • Foresatte til kommende skolestartere informeres av helsesykepleier på førskoledagene i mai om skolens rutiner ved medikamenthåndtering. Det sammen informeres om på første foreldremøte på 8. trinn.

Skjema for avtale om medisinering

Skjema for medisinoversikt