Prinsipper for lekser

Barn skriver.

Prinsipper for lekser ved Oppsal skole

Formålet med lekser:
- Lekser skal bidra til elevenes læring, og knyttes til det de lærer på skolen
- Elevene skal gjøre lekser for å repetere fagstoff
- Lekser skal bidra til å utvikle gode arbeidsvaner
- Lekser skal bidra til å øke elevenes evne til selvstendighet og struktur
- Lekser skal bidra til et tettere skole-hjem samarbeid ved at foresatte skal få kunnskap i det faglige elevene gjør på skolen

Hva kjennetegner en god lekse?
- Gode lekser består av kjent fagstoff for elevene.
- Gode lekser skal kunne gjennomføres selvstendig.
- Gode lekser skal oppleves meningsfulle og relevante for elevene.

Fag og områder:
- Lesing
- Regning
- Engelsk (fra 2. trinn)
- En sosial, praktisk og/eller fysisk lekse gis i perioder

Oppfølging av lekser:
Lekser som følges opp på en god måte på skolen, gir best læringsresultat. Derfor er det viktig at leksene følges opp av lærerne.
- For at elevene skal oppleve leksene som meningsfulle, er det viktig at læreren følger disse opp.
- Grad av retting og oppfølging kan variere, og lærerne bruker ulike metoder som etterarbeid i timene, muntlige tilbakemeldinger eller skriftlige tilbakemeldinger.
- Leselekser bør som hovedregel gås gjennom på skolen før elevene skal gjøre dem hjemme.
Mengde:
- Leksearbeid bør som hovedregel ikke overskride ca. 60 minutter pr. uke på 2.-4.trinn og ca. 90 minutter pr. uke på 5.-7.trinn. Dette er veiledende tider. Stillelesing i egen bok kan komme i tillegg.
- I dialog med foresatte kan det gjøres individuelle tilpasninger med tanke på leksemengde og type.

Behandlet i FAU våren 2023.