Hovedseksjon

Rett til trygt og godt skolemiljø

Elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø er lovfestet i Opplæringsloven §9A. Skolen har ansvar for at alle elever har et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Skolen har også ansvar for å forebygge og håndtere krenkelser, som forekommer på arenaer tilknyttet skolen, som f.eks. Aktivitetsskolen og leksehjelpsordninger.

Skolen jobber kontinuerlig med elevenes skolemiljø. Alt arbeidet ansatte gjør gjennom skoledagen er planlagt med formålet om å utvikle blant annet elevens holdninger, samarbeidsevner, utholdenhet og sosiale kompetanse. Hvis du vil vite mer kan du lese skolens handlingsplan for et trygt og godt skolemiljø.

 

Nulltoleranse mot mobbing

I opplæringsloven står det at skolen skal ha nulltoleranse mot mobbing, vold, diskriminering og trakassering. Hvis en elev mener at han eller hun er utsatt for dette, skal skolen ta dette på alvor.

Aktivitetsplikt for skolene

Alle som jobber på skolen skal følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø, og de skal gripe inn overfor krenkelser. Skolens aktivitetsplikt består av fem deler:

1.   Følge med.

Skolen jobber kontinuerlig for å følge med på hvordan elevene har det, og hvordan de behandler hverandre.

2.   Gripe inn.

Hvis noen på skolen observerer en situasjon hvor en elev blir krenket gripes det umiddelbart inn for å stoppe krenkelsen hvis det er mulig.

3.   Varsle.

Dersom skolen har mistanke om, eller kjennskap til, at en elev ikke har det trygt og godt på skolen varsles rektor og sosiallærer.

4.   Undersøke.

Når et varsel er registrert opprettes det en undersøkelse. Undersøkelsen har som formål å avdekke hvordan eleven opplever sin skolehverdag.

5.   Sette inn tiltak.

Dersom en elev opplever skolehverdagen sin som utrygg og ikke har det bra, opprettes det en aktivitetsplan med tiltak.

Skolen og de som jobber på skolen kan bli pålagt straffeansvar ved brudd på delpliktene i aktivitetsplikten og den skjerpede aktivitetsplikten.

Skjerpet aktivitetsplikt dersom ansatte krenker elever

Dersom en som jobber på skolen får mistanke om eller kjennskap til at en annen som jobber på skolen utsetter en elev for krenkelser, skal vedkomne straks varsle rektor. Rektor skal varsle skoleeier.

Ordensreglement for elever i Osloskolen

Oslo kommune har et eget reglement for orden og oppførsel i Osloskolen. Reglementet skal bidra til at elevene i Osloskolen har et trygt og godt skolemiljø, som skaper trivsel, inkludering og gir et godt grunnlag for læring. I reglementet står det:

 Elevene skal

  • Møte presist.
  • Følge skolens regler forr melding av fravær.
  • Møte forberedt til opplæringen.
  • Ha med nødvendig utstyr.
  • Gjøre arbeid til rett tid og overholde frister.
  • Holde orden.

Elevene skal vise alminnelig god oppførsel som å

  • Være til stede i opplæringen.
  • Være til stede i opplæringen-behandle, også på digitale medier, medelever, ansatte og andre som elever møter i skolehverdagen med respekt uansett kjønn, etnisitet, relgion, livssyn, funksjonsevne, seksuell orientering med mer.
  • bidra til et godt læringsmiljø.
  • Rette seg etter beskjeder fra skolens ansatte.
  • Ta godt vare på skolens eiendeler.
  • Vise nettvett og følge skolens regler for bruk av mobiltelefoner, datautstyr og digitalt utstyr.
  • Følge skolens regler for bruk av hjelpemidler og spesialutstyr.

Oppførsel og opptreden som ikke aksepteres

  • Å mobbe eller på andre måter krenke andre.
  • Å utøve eller forsøke å fuske.
  • Å ha med, bruke eller være påvirket av alkohol, narkotika eller andre rusmidler.
  • Å røyke eller bruke tobakk/snus. (Voksenopplæringssentre kan i lokalt reglement tillate bruk av røyk/tobakk/snus på nærmere angitte områder dersom senteret ikke har elever som får opplæring etter opplæringsloven § 3-1 (før fylte 25 år.))
  • Å ha med og/eller benytte farlige gjenstander.
  • Å bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet.

Dersom du vil lese mer, og se hva som skjer dersom reglene brytes, kan du lese mer her: reglement for orden og oppførsel i Osloskolen.

Hva kan du som foresatt gjøre?

I en skolehverdag oppstår det stadig situasjoner barn kan synes er krevende. Det er både skolens og foresattes ansvar å støtte og veilede elevene til å håndtere disse situasjonene på kloke måter, og utvikle deres sosiale kompetanse.

Det viktigste er derfor at du har dialog med ditt barns kontaktlærer dersom det oppstår bekymringer for hvordan ditt eller andre barn har det på skolen. Det er mye dere kan løse sammen, som vil forebygge at et barn opplever vedvarende utrygghet i sin skolehverdag. Dere kan også henvende dere til sosiallærer om det er behov for veiledning i å løse krevende situasjoner. Dersom dere har en bekymring for at barnet ikke har det trygt på skolen skal det varsles til sosiallærer. Skolen vil da ta kontakt med dere raskt.

Hvis du er misfornøyd med skolens behandling av saken, har du rett til å klase til Fylkesmannen. Barneombudet har en egen mal/skjema der du kan fylle inn din klage. Fylkesmannen vil kun behandle saken dersom dere i forkant har tatt opp saken med rektor, og det har gått minst én uke fra saken ble tatt opp med skolen. Dersom Fylkesmannen kommer til at skolen ikke har gjort det de skal, kan Fylkesmannen i et enkeltvedtak bestemme hva skolen skal gjøre for å sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø. 

Du kan også ta kontakt med Oslos eget mobbeombud; en uavhengig person, som familier og skoler kan kontakte for å få bistand og rådgivning.

 

På Oppsal Skole:

Elevene våre skal ha et trygt og inkluderende læringsmiljø, fritt for mobbing. Vi er opptatt av å jobbe systematisk og preventivt for at alle elever skal trives på skolen. Det er viktig for oss at elevene utvikler gode sosiale ferdigheter som samarbeid, selvkontroll, ansvar og empati for andre. Alle voksne på skolen har ansvaret for å bygge positive relasjoner til elevene gjennom å bry seg, vise interesse, være støttende og ha forventninger til hver enkelt elevs faglige og sosiale utvikling.
Alle klasser har en fast time i uken hvor det jobbes preventivt for et godt læringsmiljø gjennom forskjellige programmer. Skolen har et aktivt elevråd, og trivselselever som har ansvar for uteaktiviteter i friminuttene.

 

Hva kan du som foresatt gjøre?

Hvis ditt eller andre barn ikke har et trygt og godt skolemiljø:

  • Ta kontakt med skolen. Du kan ringe eller sende e-post
  • Be om et møte med kontaktlærer og/eller rektor

Skolen er forpliktet til å svare raskt. Hvis du er misfornøyd med skolens behandling av saken, kan du henvende deg til fylkesmannen. Barneombudet har en egen mal/skjema der du kan fylle inn din klage.

Du kan også få bistand og rådgivning fra Oslos eget mobbeombud, som er en uavhengig person barn og foreldre kan kontakte.