70år med Oppsal skole

70 års markering

Da var dagen vi hadde gledet oss til kommet. Nå skal vi få feire 70 år med Oppsal skole. Skolen åpnet i 1954 og mye av det vi vil markere dagen med er derfor inspirert fra 50- tallet. I dag har vi heist flagget over skolegården mens vårt kjære Oppsal skoles musikorps har spilt og Oppsal skoles kor har sunget. Må få si vi er heldige som har så flotte kulturtilbud til våre elever. Rektor Jack Heidner ønsket oss velkommen og fortalte om hvordan skolehverdagen var før i tiden og om skolens reise igjennom 70 år. Så var det tid for myldretorget.

Hele skolen har engasjert seg i å få istand denne flotte feiringen av skolen vår og man fikk mulighet til å se hva hvert enkelt trinn har jobbet med ved å gå rundt på myldretorget.

1. trinn fremførte sanger og leker fra gamle dager.

2. trinn hadde egen radiosending, klappelek og lærte bort å lage spå.

3. trinn viste frem film om skolelivet på 50-tallet og hadde hengt opp skolebilder i svart og hvitt.

4. trinn viste oss Oppsal skoles utforming fra starten på 50 tallet og frem til i dag, 70 år senere. Det har vært en enorm stor utvikling. Utrolig dyktige omvisere ledet oss rundt.

1,3 og 4 trinn layout.jpg

2. trinn, radio og spå.jpg

5. trinn viste oss hvordan kulturen var på 50- tallet og hadde en danseforestilling hvor de danset til rock`n roll i egenproduserte skjørt.

5. trinn, dans.jpg

6. trinn hadde lagd gamledagse drops i ukesvis og kunne glede de fremmøtte med salg av både jordbær og karamelldrops, samt en tredje variant som var en sikker vinner, Oppsal gull. Køen tok aldri slutt.

6. trinn, drops.jpg

7. trinn hadde lagd kunst fra nærmiljøet i trolldeig som de stilte ut. Det var veldig gøy å se hvor mye flott det er å se og bli inspirert av i nærmiljøet her på Oppsal.

7. trinn kunst trolldeig.jpg

På ungdomstrinnet hadde de delt seg i fire stasjoner:

Mediastasjon hvor de lagde fire aviser med stor variasjon av artikler, vitser, kryssord, spill og intervjuer med forskjellige folk. De fikk også intervjuet tidligere kjente Oppsalelever som Silja Nymoen, Espen Bredesen, Fredrik Grøsvik, Ingrid Bjørnov, samt tidligere rektor Odd Hermann Uglem.

mediastasjon u trinn.jpg

Mediastasjon u trinn tidligere rektor Odd Herman Uglem.jpg

Quiz og gameshow hadde spørsmål basert på Oppsal skole og nærmiljøet. Her skulle lokalkunnskapene virkelig testes. Premien var fruktkarameller.

Quiz og gameshow, u.trinn.jpg

Kunst og håndtverk lagde "old school" leker som olabil, hvor fokuset hadde ligget på gjenbruk og praktisk håndtverk. Mektig imponert er vi over disse flotte kjøretøyene. Heldige de som får testet disse ut. Vi fikk også sett hvor utrolig dyktige de er på å tegne.

K&H, olabil.jpg

tegninger u.trinn.jpg

Bakegruppa hadde virkelig stått på og fått lagd masse deilige kaker, som alle ble solgt i løpet av markeringen. De gikk som varmt hvetebrød kan man vel si, som i gamle dager. 100% salg er ikke verst. Inntekten går til noe fint til elevene.

bakegruppa u trinn.jpg

FAU stilte også opp for å være med på vår markering. De fikk solgt masse pølser, hamburgere og drikke til sultne gjester og det var veldig god stemning blandt FAU folket.

FAU servering.jpg

Vi føler oss dypt takknemlige for å ha så mange flotte elever, foresatte, ansatte og naboer som stiller opp og som kommer hit til oss for å bli med på vår egen 70 års markering.

TUSEN TAKK FOR ALLE BIDRAG OG STØTTE.